Ženklelis „Ledlaužis „Jermakas“

Make a reservation for a visit
Order a digital image of high quality
Museum Lithuanian Sea Museum
Fund auxiliary
Exhibit type ženklelis
Field faleristika
Primary account number LJM KJM p.m. 4594/70
Inventory number LJM NF 876
Measurements plotis – 37 mm (2018-06-26)
aukštis – 18 mm (2018-06-26)
storis – 1,5 mm (2018-06-26)
Materials lydinys  emalis 
Manufacturing technique spaudimas  emaliavimas 
Authenticity originalas 
Date XX a. 7 deš. – XX a. 8 deš.
Producer(s)
Gamykla „Metaloštamp“
Production date XX a. 7 deš. – XX a. 8 deš.
Location SSRS
More information

Description

Exhibit description

Forma: horizontalus stačiakampis užapvalintais kraštais.

Aversas: pavaizduotas ledlaužis dešiniu bortu baltos spalvos emalio fone. Mėlynos spalvos emalio juostoje ties briauna užrašas: „ЛЕДОКОЛ ЕРМАК • // • 1899 •“ (liet. ledlaužis „Jermakas“, 1899 m.). Kraštuose juostoje admiraliteto tipo inkaras juodos spalvos emalio fone.

Reversas: lygus paviršius su tankiai išdėstytais iškilaus reljefo fragmentais. Viršuje priesago įspausta ženklelio kaina „15 К (liet. 15 kapeikų), apačioje – ženklelį gaminusios įmonės logotipas. Priesagas: horizontalus 10 mm ilgio žiogelis.

 

1899–1963 m. Rusijos imperijos ir Sovietų Sąjungos Baltijos jūros laivynuose tarnavęs garu varomas ledlaužis, pavadintas XVI a. kazokų atamano Sibiro užkariautojo Jermako Timofejevičiaus vardu. Pirmasis Arkties klasės ledlaužis, galėjo prasilaužti pro 2 m storio ledą. Pirmojo ir Antrojo pasaulinių karų metais lydėjo karinių laivų konvojus. Laivas dalyvavo keliose pažintinėse mokslinėse ekspedicijose Arkties vandenyne.
Žymiam laivavedžiui, okeanografui ir inžinieriui konstruktoriui viceadmirolaui Stepanui Makarovui (1849–1904 m.) reikėjo nemažai atkaklumo, kantrybės ir sumanumo, kad iš valstybės iždo gautų pinigų naujam ledlaužiui statyti. Pagaliau 1897 metais ledlaužio projektas įveikė biurokratizmo ledų užtvaras. Anglijoje, Niukaslio įmonėje „Armstrong Whitworth“, caro vyriausybė užsisakė Makarovo suprojektuotą ledlaužį. Sausame doke buvo statomas 105 metrų ilgio, 22 metrų pločio ir 9 metrų aukščio laivas. Nė vienas ledlaužis pasaulyje neprilygo jam nei dydžiu, nei garo mašinos galingumu. Makarovas buvo kariškis, gal todėl ir jo ledlaužis panėšėjo į karinį šarvuotį. Beje, ledlaužį tikrai buvo galima pavadinti šarvuočiu, tik jo šarvai buvo pritaikyti kovoti ne su priešo laivais, o su poliariniais ledais. Gelmėje, kur sukdavosi trys „Jermako“ sraigtai, kunkuliuodavo vandens verpetai, o priešingame laivo gale nuožulnus forštevenis čiuoždavo, lipdavo ant dviejų metrų storio ledo, kol tas, neišlaikęs spaudimo, lūždavo.
Senesnių ledlaužių jūrininkai, apžiūrėję „Jermaką“, žavėjosi jo buitiniais patogumais. Ledlaužyje, kaip kokiame keleiviniame laineryje, buvo plaukiojimo baseinas, sporto salė, net suomiška pirtis. Kajutės vienvietės. Septynis antstato aukštus jungė greitaeigis liftas. Iš mašinų skyriaus į šturmano tiltelį buvo galima patekti per kelias sekundes.

Other titles

Main title

Title Language Type Date  
Ženklelis „Ledlaužis „Jermakas“ įrašas inventoriaus knygoje more information...

Additional titles

Title Language Type Date  
„Ледокол «Ермак»“ užrašas eksponato priekinėje pusėje more information...

Information on inventory

Data author Romualdas Adomavičius
Information literature, sources
Každailis A., Laivai ir jūrininkai, Vilnius: Tyto alba, 2014.