Kristus kape
The digital content published on the LIMIS portal could be used on commercial and non-commercial purposes. When using digital content, you must specify the following: author; the name of the exhibit; primary account number or inventory number; the museum which has the exhibit; link to the exhibit in senas.limis.lt. In the event that the author is unknown or anonymous, it must be indicated that the author is unknown or anonymous. If the photo of the exhibit is created by the photographer, the photographer's name and surname must be specified.
Lithuanian National Museum of Art the provided information is only for reading and watching purposes.
It is not allowed to reuse, distribute or in any other way use website content Lithuanian National Museum of Art without written, prior agreement of the museum. To get the permission please send requests to muziejus@lndm.lt.
All document copies and (or) programs must have the copyright symbol © and the registered trademark symbol ® that are not to be removed.
The website is formatted and designed by JSC Nortal, JSC Alna Software, JSC Asseco Lithuania and Lithuanian art museum. Copying or imitating design elements on other websites is strictly forbidden.
The digital content published on the LIMIS portal could be used on commercial and non-commercial purposes. When using digital content, you must specify the following: author; the name of the exhibit; primary account number or inventory number; the museum which has the exhibit; link to the exhibit in senas.limis.lt. In the event that the author is unknown or anonymous, it must be indicated that the author is unknown or anonymous. If the photo of the exhibit is created by the photographer, the photographer's name and surname must be specified.
Lithuanian National Museum of Art the provided information is only for reading and watching purposes.
It is not allowed to reuse, distribute or in any other way use website content Lithuanian National Museum of Art without written, prior agreement of the museum. To get the permission please send requests to muziejus@lndm.lt.
All document copies and (or) programs must have the copyright symbol © and the registered trademark symbol ® that are not to be removed.
The website is formatted and designed by JSC Nortal, JSC Alna Software, JSC Asseco Lithuania and Lithuanian art museum. Copying or imitating design elements on other websites is strictly forbidden.
Museum | Lithuanian National Museum of Art |
Fund | main |
Exhibit type | tapyba |
Field | menas |
Primary account number | LNDM ED 65491 |
Inventory number | LNDM T 3998 |
Measurements | aukštis – 99 cm plotis – 136 cm |
Materials | drobė |
Manufacturing technique | aliejinė tapyba |
Author(s) | |
Date | XVI a. pab. – XVII a. pr. |
Style and period | barokas (Europoje) |
Description
Exhibit description | Vilniaus mokslo bičiulių draugijos rinkiniuose paveikslas buvo laikomas Annibale Carracci kūriniu. Vėliau jį bandyta susieti su Paolo Veronese vardu, galimo paveikslo autoriaus ieškota ir tarp Genujos mokyklos dailininkų. Ludovico Carracci teptukui drobę priskyrė Peterburgo Ermitažo darbuotoja Irina Linnik. Ji atkreipė dėmesį į šios drobės ir Ludovico Carracci kūrinių „Švč. Trejybė su mirusiu Kristumi“ (Vatikano muziejus), „Kristaus apraudojimas“ (buvęs privačioje kolekcijoje Paryžiuje, žinomas iš raižinio) stilistikos ir vaizduojamų personažų tipažų panašumą, kaip galimą sukūrimo datą nurodydama XVI a. paskutinio dešimtmečio pradžią. Be minėtų kūrinių, šiuo laikotarpiu Ludovico Carracci nutapė paveikslus „Madona su Kūdikiu, šv. Pranciškumi ir šv. Jeronimu“ (1591, Cento miesto muziejus), „Madona“ (apie 1590, Bolonijos pinakoteka), „Šv. Jono Krikštytojo pamokslas“ (1592, Bolonijos pinakoteka), priskiriamus prie geriausių jo kūrinių. Juose dailininkui bene sėkmingiausiai pavyko išsivaduoti iš manierizmo dirbtinumo, priartėjant prie baroko stilistikos. Kūriniams būdingas emocionalumas, išraiškinga šviesokaita, o koloritas rodo didžiųjų venecijiečių įtaką. Aptariamame paveiksle dailininkas pavaizdavo prie mirusio Kristaus kūno klūpančius du angelus (šią kompoziciją ypač mėgo Bolonijos tapytojai), jų pozomis ir mimika perteikė liūdesį dėl Išganytojo mirties ir Jo garbinimą. Ant baltos drobulės paguldytas Jėzaus kūnas atrodo ramiai besiilsintis. Jo formos modeliuotos subtilia šviesokaita, piešinys rodo puikų anatomijos išmanymą. Angelų figūros nutapytos drąsesniais, ekspresyvesniais potėpiais, šiltais rausvais ir šaltais melsvais tonais. Aprašė Dalia Tarandaitė |
Other titles
Main title
Title | Language | Type | Date | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kristus kape | 2003 m. | more information...
|
Additional titles
Title | Language | Type | Date | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kristus guli karste | 1985 m. | more information...
| ||||||||
Kristus guli kape | more information...
|
Exhibitions
Information on inventory
Source | Lietuvos sakralinė dailė, T1: Tapyba, skulptūra, grafika. Parodos "Krikščionybė Lietuvos mene" katalogas. Sudarė Dalia Tarandaitė. Vilnius, 2003, poz. I. 20 |
Author's rights of the exhibit
Owner of author’s rights | Lietuvos nacionalinis dailės muziejus |