Dailininkų gildijos pasiuntinio Abrahamo Grapheuso portretas
The digital content published on the LIMIS portal could be used on commercial and non-commercial purposes. When using digital content, you must specify the following: author; the name of the exhibit; primary account number or inventory number; the museum which has the exhibit; link to the exhibit in senas.limis.lt. In the event that the author is unknown or anonymous, it must be indicated that the author is unknown or anonymous. If the photo of the exhibit is created by the photographer, the photographer's name and surname must be specified.
M. K. Čiurlionis National Museum of Art the provided information is only for reading and watching purposes.
It is not allowed to reuse, distribute or in any other way use website content M. K. Čiurlionis National Museum of Art without written, prior agreement of the museum. To get the permission please send requests to mkc.info@ciurlionis.lt.
All document copies and (or) programs must have the copyright symbol © and the registered trademark symbol ® that are not to be removed.
The website is formatted and designed by JSC Nortal, JSC Alna Software, JSC Asseco Lithuania and Lithuanian art museum. Copying or imitating design elements on other websites is strictly forbidden.
Audio and video information about the exhibit
Name | Language |
---|---|
Grapheuso portretas | Lithuanian |
Portrait | English |
Name | Language |
---|---|
Grapheuso portretas | Lithuanian Sign Language |
The digital content published on the LIMIS portal could be used on commercial and non-commercial purposes. When using digital content, you must specify the following: author; the name of the exhibit; primary account number or inventory number; the museum which has the exhibit; link to the exhibit in senas.limis.lt. In the event that the author is unknown or anonymous, it must be indicated that the author is unknown or anonymous. If the photo of the exhibit is created by the photographer, the photographer's name and surname must be specified.
M. K. Čiurlionis National Museum of Art the provided information is only for reading and watching purposes.
It is not allowed to reuse, distribute or in any other way use website content M. K. Čiurlionis National Museum of Art without written, prior agreement of the museum. To get the permission please send requests to mkc.info@ciurlionis.lt.
All document copies and (or) programs must have the copyright symbol © and the registered trademark symbol ® that are not to be removed.
The website is formatted and designed by JSC Nortal, JSC Alna Software, JSC Asseco Lithuania and Lithuanian art museum. Copying or imitating design elements on other websites is strictly forbidden.
Museum | M. K. Čiurlionis National Museum of Art |
Fund | main |
Exhibit type | paveikslas |
Field | dailė |
Primary account number | ČDM G 17471 |
Inventory number | ČDM MŽ 367 |
Measurements | aukštis – 59,5 cm plotis – 43 cm |
Materials | drobė kartonas |
Manufacturing technique | aliejinė tapyba |
Author(s) | |
Date | ~1610–1620 m. |
Description
Exhibit description | Flamandų tapytojas Jakobas Jordansas, kaip ir garsusis jo amžininkas Pėteris Paulas Rubensas, studijavo Antverpene pas Adamą van Nortą [Noort]. Jordanso kūryboje akivaizdi Karavadžo ir ypač Rubenso kūrybos įtaka. Nepaisant to, kad XVII amžiaus trečiajame dešimtmetyje Jordansas jau ir pats turėjo klestinčią studiją bei savų mokinių, Rubensui jis padėdavo atlikti didžiuosius užsakymus. Po šio genijaus mirties Jakobas Jordansas tapo garsiausiu flamandų dailininku. Paveiksle įamžintas išraiškingo veido savininkas Abrahamas Grapėusas buvo ne tik Jordanso, bet ir kitų dailininkų mėgstamas modelis ir kartu įdomi asmenybė. Po nesėkmingų bandymų tapti dailininku jis ėmė dirbti pasiuntiniu Antverpeno šventojo Luko gildijoje. Nepaisant kuklaus uždarbio, jis šį darbą su meile ir atsidavimu dirbo iki pat mirties ir tapo gyva legenda, nes savo veikla stipriai pranoko paprastus pasiuntinio įgaliojimus. Abrahamas Grapėusas tvarkė gildijos knygas, po dailininkų mirties organizuodavo aukcionus ir surinktas lėšas perduodavo mirusiųjų šeimoms, buvo atsakingas už gildijoje vykusių švenčių ir religinių ceremonijų organizavimą. Nepaisant negailestingo realizmo, su meile Abrahamas Grapheus nutapytas ir šiame J. Jordaenso kūrinyje, o dėl charakteringų veido bruožų jis lengvai atpažįstamas ir pavaizduotas kaip vienas iš apaštalų pamaldžiai sunertomis rankomis, vylingai į dangų nukreiptu žvilgsniu. Tai ankstyvojo dailininko kūrybos laikotarpio darbas, kuriame akivaizdi Karavadžo kūrybos įtaka. Paveikslas žavi giliu psichologizmu, puikiu šviesotamsos efektų išmanymu, subtilia rusvų tonų spalvine gama ir J. Jordaensui būdinga tapymo energija. |
Other titles
Main title
Title | Language | Type | Date | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Dailininkų gildijos pasiuntinio Abrahamo Grapheuso portretas | more information...
|
Information about historical, cultural and art object
Plot | Abrahamas Grapheus gimė Antverpene apie 1545–1550 m., mirė ten pat 1624 m. Jis svajojo tapti tapytoju, 1572 m. buvo priimtas pameistriu į Antverpeno šv. Luko dailininkų gildiją. Žinoma, kad jis turėjo mokinių, tačiau, anot kolegų menotyrininkų, nėra žinoma nė vieno A. Grapheuso darbo, o po poros metų jis ir jo žmona buvo įtraukti į gildijos vargšų brolijos sąrašus kaip paramos prašytojai. Tad galima spėti, kad jis nebuvo sutvertas tapybai. Tuo labiau kad dailininkų gildijos dokumentai paliudija, jog jis bandė dirbti ir kaip dailininkas apipavidalintojas, ir kaip kaligrafas, o, anot istorikų, pastaroji veikla jam gana neblogai sekėsi. Tačiau, 1580-ųjų viduryje šalyje pablogėjus ekonominei situacijai dėl Aštuoniasdešimties metų karo, A. Grapheus vis labiau ėmė orientuotis į darbą pačioje dailininkų gildijoje, ir jam teko mažiausiai prestižinės pasiuntinio pareigos. Nepaisant kuklaus uždarbio, jis šį darbą dirbo su meile ir atsidavimu iki mirties ir tapo gyva legenda – mat jo veikla stipriai pranoko paprastus pasiuntinio įgaliojimus. Jis vedė gildijos knygas. Po dailininkų mirties organizuodavo aukcionus ir surinktas lėšas perduodavo mirusiųjų šeimoms, tad buvo gerai žinomas vienoje svarbiausių šiaurės Europos meno rinkų. Taip pat jis buvo atsakingas už kiaurus metus gildijoje nesibaigiančių daugybės švenčių ir religinių ceremonijų organizavimą. Be to, pažymima, kad šis gildijos pasiuntinys buvo tikras savo kolegų draugas tiek liūdnomis, tiek džiugiomis akimirkomis. Tad gal ir neverta stebėtis, kad A. Grapheus buvo mylimas to meto dailininkų, o, būdamas dar ir išraiškingų veido bruožų, buvo dažnai prašomas papozuoti jų kūriniams. Jis nesunkiai atpažįstamas ir daugelyje kitų J. Jordaenso darbų. (Parengta pagal 2012 m. Gente vykusios to paties pavadinimo parodos katalogą: Abraham Grapheus, model van Jacob Jordaens / Caroline Joubert, Alexis Merle du Bourg, Nico Van Hout. Gent: Museum voor Schone Kunsten, 2012.) |
Information on inventory
Data author | Palmyra Sakalauskienė |
Author's rights of the exhibit
Owner of author’s rights | Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus |