Šv. Jonas Krikštytojas

Make a reservation for a visit
Order a digital image of high quality
Museum M. K. Čiurlionis National Museum of Art
Fund main
Exhibit type paveikslas 
Field dailė
Inventory number ČDM Mt 1544
Measurements aukštis – 128 cm
plotis – 101 cm
Materials drobė 
Manufacturing technique aliejinė tapyba 
Authenticity originalas 
Author(s)
Date XVII a. III ketv.

Description

Exhibit description

Luka Džiordanas – garsus neapolietiško baroko atstovas. Jis mokėsi Riberos dirbtuvėje, vėliau Romoje studijavo Rafaelio, brolių Karačių ir Mikelandželo kūrybą, žavėjosi Ticiano ir Veronezės darbais, buvo Rembranto ir Rubenso kūrybos gerbėjas. Džiordanas garsėjo kaip puikus įvairių meistrų kūrybos pamėgdžiotojas ir nepaprastai produktyvus dailininkas. Dėl greito darbo tempo jis buvo pramintas Luca Fa Presto – išvertus į lietuvių kalbą tai reiškia „Luka, dirbk greitai“. Pradėjęs nuo tamsios, realistiškos manieros, vėliau Džordanas atrado savitą kūrybos braižą, prisodrintą šviesos, spindinčių spalvų, judėjimo bei dramatiško veiksmo, ir tapo rokoko epochos pranašu.
Kūrinio plastiniame sprendime akivaizdi tuo metu populiaraus Karavadžo ir L. Giordanos mokytojo J. De Riberos kūrybos įtaka, kurią rodo pirmajame drobės plane išryškintas pusiaufigūris šventojo atvaizdas, neutralus fonas, šilta rusvų žemės tonų gama, ryškūs šviesos ir tamsos kontrastai, sukoncentruojantys žiūrovo dėmesį į meistriškai nutapytą šv. Joną Krikštytoją ir avinėlį. Šventasis pavaizduotas su savo atributais – nendriniu kryžiumi ilgu plonu stiebu ir avinėliu, Jėzaus Kristaus simboliu. Kadangi dalį jaunystės šv. Jonas praleido dykumoje kaip atsiskyrėlis, kur dėvėjo tik kupranugario vilnos apsiaustą ir maitinosi skėriais bei medumi, kupranugario vilnos apsiausto fragmentas jo apdare atpažįstamas po raudona draperija (būsimos kankinystės nuoroda) ir šioje drobėje. Efektingą barokinę dramaturgiją paveiksle išryškina kompozicinėje įstrižainėje sumodeliuota šventojo figūra: jis žvelgia į dangų dešinėje, tarsi jau numatydamas Šventosios Dvasios nusileidimą balandžio pavidalu (balandis, krikštijant Jėzų Jordano upėje, parodė Dievo Sūnų, atėjusį išganyti žmonijos), o kaire ranka pila vandenį ant tiesiai į mus žiūrinčio avinėlio kairiajame paveikslo kampe. Taigi, drobėje išskiriama ne tik šv. Jono kaip Pirmojo krikštytojo funkcija, taip akcentuojant ir paties Krikšto sakramento svarbą. Ikonografiškai ryškinamas šv. Jono kaip tarpininkaujančios figūros vaidmuo (jis tik nurodė į Dievo sūnų), tad jis ir žvelgia anapus įprastos erdvės, už paveikslo ribų, laukdamas ženklo, kaip įvykdyti jam skirtą misiją. Tiesioginio kontakto su žiūrovu vaidmuo paliktas nuolankiai į mus žiūrinčiam avinėliui, kuris simboliškai įkūnija svarbiausią išganymo istorijos Asmenį.

Teksto aut. Violeta Krištopaitytė ir Irmantė Šarakauskienė

Other titles

Main title

Title Language Type Date  
Šv. Jonas Krikštytojas more information...

Information about historical, cultural and art object

Plot

Jonas Krikštytojas laikomas paskutiniuoju Senojo Testamento pranašu ir pirmuoju Naujojo Testamento šventuoju, artimiausiu Jėzaus Kristaus pirmtaku. Gimė Jeruzalės kunigo Zacharijo ir Švč. M. Marijos giminaitės Elzbietos šeimoje. Prieš jam gimstant, angelas Gabrielius perspėjo šventykloje aukojantį smilkalus Zachariją, kad jam gims sūnus su Elijo dvasia ir galybe. Dalį jaunystės praleidęs dykumoje, Jonas Krikštytojas Jordano žemupyje pradėjo pranašo veiklą, skelbė artėjančią Dievo karalystę, upėje krikštijo atgailaujančiuosius. Jis pakrikštijo ir Jėzų ir pavadino jį Mesiju. Vėliau karalius Erodas uždarė Joną Krikštytoją į kalėjimą už tai, kad jis griežtai pasmerkė neteisėtas karaliaus vedybas su brolio žmona Erodiada, ir, jos dukros Salomės prašomas, nukirsdino Jonui Krikštytojui galvą.

Information on inventory

Data author Rasa Elena Kisielis

Author's rights of the exhibit