Švč. Mergelės Marijos Ėmimas į dangų
The digital content published on the LIMIS portal could be used on commercial and non-commercial purposes. When using digital content, you must specify the following: author; the name of the exhibit; primary account number or inventory number; the museum which has the exhibit; link to the exhibit in senas.limis.lt. In the event that the author is unknown or anonymous, it must be indicated that the author is unknown or anonymous. If the photo of the exhibit is created by the photographer, the photographer's name and surname must be specified.
M. K. Čiurlionis National Museum of Art the provided information is only for reading and watching purposes.
It is not allowed to reuse, distribute or in any other way use website content M. K. Čiurlionis National Museum of Art without written, prior agreement of the museum. To get the permission please send requests to mkc.info@ciurlionis.lt.
All document copies and (or) programs must have the copyright symbol © and the registered trademark symbol ® that are not to be removed.
The website is formatted and designed by JSC Nortal, JSC Alna Software, JSC Asseco Lithuania and Lithuanian art museum. Copying or imitating design elements on other websites is strictly forbidden.
The digital content published on the LIMIS portal could be used on commercial and non-commercial purposes. When using digital content, you must specify the following: author; the name of the exhibit; primary account number or inventory number; the museum which has the exhibit; link to the exhibit in senas.limis.lt. In the event that the author is unknown or anonymous, it must be indicated that the author is unknown or anonymous. If the photo of the exhibit is created by the photographer, the photographer's name and surname must be specified.
M. K. Čiurlionis National Museum of Art the provided information is only for reading and watching purposes.
It is not allowed to reuse, distribute or in any other way use website content M. K. Čiurlionis National Museum of Art without written, prior agreement of the museum. To get the permission please send requests to mkc.info@ciurlionis.lt.
All document copies and (or) programs must have the copyright symbol © and the registered trademark symbol ® that are not to be removed.
The website is formatted and designed by JSC Nortal, JSC Alna Software, JSC Asseco Lithuania and Lithuanian art museum. Copying or imitating design elements on other websites is strictly forbidden.
Museum | M. K. Čiurlionis National Museum of Art |
Fund | main |
Exhibit type | piešinys |
Field | profesionalioji dailė (grafika) |
Inventory number | ČDM Mg 1838 |
Measurements | aukštis x plotis – 19,3 x 14,5 cm |
Materials | popierius |
Manufacturing technique | skiestas tušas |
Author(s) | |
Date | XVIII a. I p. |
Description
Exhibit description | Kompozicijos dangiškoje sferoje kaip įprastai pavaizduota kylanti Dievo Motina, apačioje, uolos fone, matyti karsto fragmentas, tačiau nėra susirinkusių apaštalų. Palyginti su Lenkijoje esančiais šio siužeto atvaizdais, akivaizdu, kad eskizas pieštas kūriniui, esančiam Obros bažnyčioje (XVIII a.): tapyto paveikslo kompozicijoje panašiai traktuota Marijos debesyse grupė, bet svarbiausia – žemiškoje sferoje prie tuščio karsto taip pat nėra susirinkusių apaštalų, kairiajame šone, kaip ir eskize, matomas uolos masyvas bei tolimesnis kalvoto peizažo motyvas. Paveikslą dar papildo virš Marijos sklandantys putti. Obros atvaizdui dailininkas darė ne vieną eskizą – tai rodo Varšuvos nacionaliniame muziejuje saugomas piešinys, kuriame pavaizduota beveik identiška kompozicija, skiriasi tik Mariją lydinčios angelų grupės traktavimas. Reikia pasakyti, kad dailininkui priskiriamose Ėmimo į dangų kompozicijose, esančiose Kelcų bei Tyčyno bažnyčiose, labai panašiai traktuojama Marijos su angelais grupė, tačiau šiuose atvaizduose dalyvauja ir apaštalai. Čechavičiaus Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų siužetų interpretacijai įtakos turėjo Gvido Renio (Guido Reni, 1575–1642) ir mokytojo Karlo Maračio (Carl Maratti, 1625–1713) darbai. Dailininko kūrybos tyrinėtoja Oranska šias kompozicijas, ypač Kelcų, lygina su esančiu Genujos Šv. Ambraziejaus bažnyčioje. Renis čia pavaizdavo dangiškąją ir žemiškąją sferas, tačiau skirtumas tas, kad Marijos rankos sudėtos ant krūtinės, o Čechavičiaus kūriniuose jos plačiai išskleistos į šalis. Kaip galimą šio gesto pirmavaizdį autorė įvardija Maračio „Nekaltojo Prasidėjimo“ paveikslą (apie 1688 m.) iš Romos Santa Maria del Popolo bažnyčios, tačiau akivaizdžios rankų padėties traktavimo sąsajos ir su kitais, net dviem paties Renio kūriniais, nutapytais 1637 ir 1642 m. (3 pav.). Tarandaitė nurodo dar tikslesnį, grafinį pirmavaizdį, kuriuo dailininkas galėjo tiesiogiai pasinaudoti – to paties Maračio vario raižinį, saugomą Metropoliteno muziejuje ir kt. Tai neabejotinai artimiausia Čechavičiaus piešiniui kompozicija.
Iš straipsnio: Vasiliauskienė, Aušra. „Simono Čechavičiaus (1689–1775) piešiniai iš Rokiškio dvaro kolekcijos: nuo šventųjų iki palaidūnų“ // Excellentia virtutum: šventieji Lietuvos kultūroje: mokslo straipsnių rinkinys / sudarytoja Asta Giniūnienė. Vilnius, 2019, p. 119–121. |
Other titles
Main title
Title | Language | Type | Date | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Švč. Mergelės Marijos Ėmimas į dangų | more information...
|
Information on inventory
Data author | Aušra Vasiliauskienė |
Information about records, marks, and signatures
Transcription | Type of signature | Author of records, marks, and signatures | Location | Record date | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Invenit Czechowicz AS. / N. 23 S. Czechowicz. / Panelės Švenčiausios Dangun ėmimo paveikslui škicas. / Išskiestas tušas. 15 x 24,1 cm. | įrašas | apatinėje dalyje kairiajame kampe, apatinėje dalyje dešiniajame kampe, pasporto apatinėje dalyje kairėje | more information...
|